Nedenstående forretningsbetingelser gælder for alle opgaver, som IVB (“IVB“, ”vi” eller ”vores”), CVR-nummer 42900494, påtager sig for dig som kunde (”Kunden” eller ”dig”).
Forretningsbetingelserne gælder, medmindre andet er aftalt skriftligt.
Interesse- eller loyalitetskonflikt
Vi yder ikke rådgivning i sager, hvor IVB eller dets medarbejdere har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald. Vi yder heller ikke rådgivning i sager, hvor IVB eller dets medarbejdere samtidig rådgiver eller tidligere i samme sag har rådgivet andre, der har en sådan interesse.
Hvis der opstår en sådan interessekonflikt, eller den kommer til IVBs kendskab efter rådgivningsaftalens indgåelse, vil vi snarest muligt gøre kunden bekendt med forholdet og opsige rådgivningsaftalen. En sådan opsigelse sker uden ansvar for IVB.
Identitetsoplysninger og hvidvaskning af penge
IVB er omfattet af loven om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og terrorfinansiering. Vi har derfor pligt til at indhente og opbevare identitetsoplysninger i en lang række sagstyper.
IVB kan være nødsaget til at videregive visse informationer, idet vi har en lovbestemt underretningspligt til Hvidvasksekretariatet (SSK), såfremt vi får mistanke om hvidvask, uden at du – som registreret – har krav på at blive oplyst om denne videregivelse.
Vi kan ikke gøres ansvarlige for ovennævnte, i det omfang vi har handlet i god tro om varetagelse af berettigede interesser.
Vores kunder skal løbende holde IVB orienteret om væsentlige forhold, og således loyalt udveksle informationer, data og dokumenter, i det omfang det er relevant for aftalens opfyldelse.
Tavshedspligt, fortrolighed og personoplysninger
Samtlige medarbejdere hos IVB er underlagt tavshedspligt. Enhver oplysning fra eller vedrørende en klient hos IVB, som vi modtager i forbindelse med en opgave, behandles som fortrolig, medmindre det fremgår af omstændighederne, at oplysningen ikke er af fortrolig karakter.
I de tilfælde hvor det er nødvendigt for os at kommunikere med tredjeparter såsom Kundens andre rådgivere, modparter, myndigheder m.fl., vil sådan kommunikation som udgangspunkt ikke være fortrolig.
Vi opbevarer klientrelateret information og materiale i papirform, i elektronisk form eller i en blanding af disse. Vi anvender et elektronisk dokumenthåndteringssystem til hovedparten af vores kunderelaterede information og materiale såvel som et videnshåndteringssystem, som vil være tilgængeligt for relevante medarbejdere i IVB.
Særligt i relation til behandling af personoplysninger henvises til IVBs privatlivspolitik om IVBs behandling af personoplysninger, som findes på www.ivb.dk.
Honorar og fakturering
Honoraret fastsættes som angivet i aftalebrev eller ved nærmere skriftlig aftale.
I mangel af anden aftale baseres honoraret på medgået tid på grundlag af specificeret timeregnskab. Det fastsættes i øvrigt efter et skøn under hensyn til bl.a. sagens betydning og værdi, arten og omfanget af det arbejde, som vi udfører, og det med sagen forbundne ansvar. IVB vil ikke kræve højere honorar, end hvad der kan anses for rimeligt.
Ud over honoraret kan rimelige og dokumenterede udlæg kræves refunderet, herunder udlæg for rejser, overnatning og fortæring ved udearbejde samt afgifter og gebyrer til offentlige myndigheder mv.
Honorarer til underleverandører, som er engageret af IVB, faktureres som udlæg. Det samme gælder efter aftale honorar til selvstændige leverandører, som vi henviser til, hvis vi ikke har den tilstrækkelige kompetence ’in house’.
Ved påbegyndelse af en opgave vil IVB, efter anmodning, oplyse om honorarets størrelse, hvis det er muligt efter opgavens karakter. Det sker altid under hensyntagen til aftalens indhold, herunder den aftalte arbejdsfordeling. Vi opfordrer således altid vores kunder til at overveje, hvad de selv kan gøre for at effektivisere vores samarbejde. Kan honoraret ikke oplyses, vil de anvendte timesatser blive oplyst.
I konsekvens af principper om honorarberegning på grundlag af medgåede timer har vores kunder altid mulighed for at afslutte vores engagement efter de regler, der gælder herfor. Opgaven vil herefter blive afregnet ud fra de på dette tidspunkt medgåede timer.
Fakturering vil blive foretaget løbende i takt med arbejdets udførelse – dog typisk ved sagens afslutning medmindre andet taler herfor. Afhængigt af opgavens karakter kræver vi forudbetaling.
Betalingsbetingelserne er 14 dage netto. Hvis betalingsfristen ikke overholdes, vil der blive beregnet renter i overensstemmelse med rentelovens bestemmelser. Misligholdes betalingsbetingelserne, er IVB berettiget til at ophæve aftalen.
Relevant Lovgivning
IVB rådgiver alene om dansk ret. Hvor det er hensigtsmæssigt, kan vi indhente rådgivning fra en eller flere udenlandske rådgivningsvirksomheder. Ved at engagere os i så henseende, gives der tilladelse hertil og til at dele information med sådanne rådgivningsvirksomheder. Sådanne ydelser er reguleret af den relevante lovgivning gældende for sådan rådgivningsvirksomhed. Den relevante rådgivningsvirksomhed er ansvarlig for egen rådgivning og ydelser.
Anvendelse af vores rådgivning
Vores rådgivning målrettes til den konkrete opgave for den konkrete Kunde, og må derfor ikke anvendes til andet formål uden vores forudgående udtrykkelige godkendelse. Vi er således ikke ansvarlige for brugen af vores rådgivning til andre formål eller i andre sammenhænge. Vi er alene ansvarlige over for Kunden for den rådgivning, der er ydet, medmindre andet er aftalt.
Afslutning af opgaven
IVB fuldfører opgaven til dens naturlige afslutning, eller indtil Kunden anmoder om, at sagen afsluttes. Vi forbeholder os dog ret til umiddelbart at afslutte vores bistand, hvis kredittiden på vores fakturaer trods rykkere er væsentligt overskredet, eller hvis der indtræder insolvens hos Kunden. Vi forbeholder os endvidere ret til at udtræde af en sag, såfremt vi i særlige tilfælde ikke længere finder at kunne tage ansvaret for sagsbehandlingen, eller hvis vi mener, at det er i klientens interesse, at vores samarbejde ophører.
Ansvar, ansvarsbegrænsning og forsikringsdækning
Vi er ansvarlige for vores rådgivning i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler med de nedenfor anførte begrænsninger.
Vores ansvar omfatter ikke erstatningsansvar for indirekte tab eller følgetab, herunder driftstab, tidstab, datatab, godtgørelse, konventionalbod, avancetab, mistet fortjeneste, tab af eller skade på goodwill mv., uanset om sådanne tab kunne forudses, eller om vi var orienteret om muligheden for sådanne tab.
IVBs erstatningsansvar er begrænset til et beløb svarende til ti gange IVBs honorar eksklusive moms for en enkeltstående ydelse og ti gange IVBs honorar eksklusive moms de seneste seks måneder forud for den erstatningsudløsende begivenhed for en eventuelt løbende ydelse.
Erstatningsansvaret kan udvides, hvilket dog altid forudsætter en forudgående skriftlig aftale herom mellem IVB og klienten.
Vi rådgiver alene om danske juridiske forhold. Såfremt opgaven involverer udenlandsk lovgivning, anbefaler vi, at klienten engagerer lokale rådgivere i det pågældende udland. Vores involvering i sådanne dele af opgaven skal ikke anses for rådgivning om udenlandske forhold.
Krav kan alene rettes mod IVB og ikke mod enkelte partnere og/eller ansatte.
Hvis klienten er erhvervsdrivende, forældes et eventuelt erstatningskrav imod os 12 måneder, efter klienten bliver bekendt med, eller burde være blevet bekendt med, de omstændigheder, som begrunder et krav. Forældelse indtræder dog senest 3 år efter rådgivningen, som kravet baseres på, er ydet.
IVB har tegnet professionel rådgiveransvarsforsikring hos HDI Global Specialty SE, indiakaj 6, 1. sal, 2100 København Ø, og IVBs erstatningsansvar er desuden i alle tilfælde begrænset til IVBs til enhver tid gældende forsikringsdækning, som pt. udgør en forsikringssum på 3.000.000 kr. pr. skade og i alt pr. forsikringsår.
Klienten kan ved henvendelse til IVBs ledelse altid få oplyst, om IVB har (eller har haft) en igangværende forsikringssag om rådgiveransvar i det pågældende forsikringsår.
Overdragelse
En parts forpligtelser og rettigheder under vores samarbejde kan ikke overdrages til tredjepart uden den anden parts skriftlige samtykke.
Force majeure
I tilfælde af force majeure suspenderes vores forpligtelser i henhold til aftalen mellem os.
Force majeure kan defineres som en udefrakommende og uforudset ekstraordinær begivenhed eller situation, vi med rimelighed ikke burde eller kunne have forudset. Det kan f.eks. være epidemier eller voldsomme cyberangreb, som ikke har kunnet afværges trods ”State of the art”.
Hos IVB gør vi alt for at afhjælpe alle former for nedetid, og vi har implementeret tekniske og organisatoriske sikkerhedskrav ud fra anerkendte branchestandarder og ”State of the art”.
Diverse information
Oplysninger om IVB, herunder navne på rådgivere og andre relevante kontaktoplysninger, findes på vores hjemmeside www.ivb.dk, og kan til enhver tid i øvrigt rekvireres ved henvendelse til os.
Lovvalg og værneting
Enhver tvist mellem Kunden og IVB skal løses i overensstemmelse med dansk ret og dansk lovgivning.
Enhver tvist der udspringer af vores rådgivning eller nærværende forretningsbetingelser i øvrigt skal afgøres ved Retten i Aarhus som første instans.